Benzinprisen skal stige til 42 svenske kroner literen

Svenske bilister kan se frem til en benzinpris på 42 kroner per liter, hvis CO2-udledningen skal mindskes med 80 procent.
Svenske bilister kan se frem til en benzinpris på 42 kroner per liter, hvis CO2-udledningen skal mindskes med 80 procent.

Hvis den svenske regerings plan om at nedsætte CO2-udledningen fra den svenske bilpark med 80 procent i 2030 skal lykkes, vil det kræve, at benzinafgifterne hæves, så prisen bliver på 42 kroner for en liter benzin. Det har det svenske Konjunkturinstitutet regnet sig frem til i en ny rapport.

Den borgerlige svenske regering – Alliancen i daglig tale – har en målsætning om at mindske udledningen fra bilparken med 80 procent i 2030 – sammenlignet med 2004. Det er en skærpet målsætning i forhold til det øvrige Europa, hvor man har en tilsvarende målsætning i 2050.

Hvis målet skal nåes, kræver det en voldsom teknologisk udvikling, som Sverige ikke alene kan gennemføre. Der vil være tale om en international udvikling. Desuden vil der blive brug for en dramatisk udskiftning af bilparken undervejs i udviklingen frem mod 2030, hedder det blandt andet i rapporten.

Samtidig vil der også være behov for at flytte en del af transporten over på den kollektive trafik.

Benzinprisen skal stige to kroner om året

Derfor bliver det nødvendigt at mindske trafikken på de svenske landevej, hvor en kraftig forøgelse af afgifterne bliver nødvendige. Konjunkturinstitutet har regnet sig frem til, at hvis målet skal nåes, skal der ske en forøgelse med 900 procent – svarende nogenlunde til et par svenske kroner om året.

Prisen for en liter benzin vil derfor være 42 svenske kroner i 2030 – og endda i nutidskroner.

“Vi tror, at det vil være svært at gennemføre, fordi det vil koste rigtig mange penge og have store konsekvenser for det svenske samfund,” siger forskningschef i Konjunkturinstitutet Eva Samakovlis.

Konjunkturinstitutet argumenterer derfor i sin rapport for, at det formentlig ikke er klogt at lave præcise mål for transportsektoren, men have en generel målsætning om at sænke udledningen over en bred front – og så undervejs finde ud af, i hvilken udledningssektor man når den største effekt for pengene.

Den 16. december fremlægger regeringen sin egen plan for at mindske CO2-udledningen fra den svenske transportsektor.

 

 

 

Udgivet
Kategoriseret som Nyheder