“Newsroom” på det nye DR2

newsroomAnmeldelse:

Den meget roste amerikanske tv-serie “Newsroom” kan fra mandag aften ses på den relancerede DR2-tvkanal.

Der er tale om en meget rost amerikansk tv-serie – på samme niveau som den meget populære “Mad Men”, der er eksponent for den nye trend inden for tv-serier. En udvikling, der flytter “storytelling” fra filmindustrien ind i husalterne i de amerikanske stuer.

Filmindustrien kører på det sikre, laver tju-bangfilm, der sælger billetter i biograferne, mens de rigtige historiefortællere satser på tv og de muligheder, som en tv-serie på mellem 10 og 13 afsnit giver for at skabe et spændende forløb.

Serien bliver hypped som en slags efterfølger til serien “Præsidentens mænd” (The West Wing), der handlede om politik og intriger i Det Hvide Hus og amerikansk politik – “af holdet bag The West Wing” hedder det flere steder i medierne, når serien bliver omtalt. Og det er da også rigtigt at seriens hovedforfatter er Aron Sorkin, der også skrev det meste af The West Wing.

Jeg hørte for første gang om Newsroom i “Mennesker og Medier” på P1, og da jeg skulle finde oplysninger om serien på nettet, faldt jeg over denne introduktion – starten på første episode – på Youtube: her

En mavepuster

Og så er der godt nok givet en ordentlig mavepuster til den amerikanske selvforståelse, når seriens hovedperson, kabeltv-studieværten Will McAvoy, i en debat på et amerikansk universitet tillader sig at påstå, at USA ikke er verdens bedste land.

Det er seriens udgangspunkt. Will AcAvoy bliver sendt på en ufrivillig orlov i tre måneder efter episoden på universitetet, og da han kommer tilbage til sin arbejdsplads, Atlantis Cable News, er hans stab sprængt i atomer. De er blevet tilknyttet andre redaktioner i det store mediehus, men der kommer gang i en genopbygning med nye folk.

Seriens hovedkonflikter vil mange mediefolk kunne nikke genkendende til. Journalistikkens væsen er under pres af økonomiske årsager – mindre annonceomsætning, færre seere og kommunikationsbranchens fremmarch. Konflikterne ridses skarpt op i seriens første sæson, men selv om det kunne være rart, så bliver der ikke præsenteret nogen løsning. Men der gives en præcis skildring af dilemmaerne og de valg, som mange mediefolk bliver stillet over for.

Sløv start

Serien har dog efter den meget virkningsfulde indledning lidt svært ved at komme i gang. Men fra episode tre  sker der noget, og serien bliver bedre og bedre resten af første sæsons 10 afsnit.

Der er ikke tale om en frelst serie. Hovedpersonerne tager undervejs forkerte beslutninger, der får fatale konsekvenser – for f.eks. kilderne. Journalisitikkens idealer og sammenstøddet med den virkelige verden beskrives yderst troværdigt.

Seriens afsnit bygges op omkring virkelige begivenheder – som f.eks. attentatet på kongresmedlemmet Gabrielle Clifford og Osama bin Ladens død – ligesom der også tit er referencer til teapartybevægelsens betydning for den politiske kultur i USA. Will McAvoy beskriver sig selv som republikaner – ægte republikaner – men bestemt ikke som tilhænger af det religiøse højre og teaparty-folkene.

Stram dialog

Vigtige pointer serveres i en meget stram dialog – så stram, at man virkelig skal holde ørerne stive for at kunne følge med, hvis man vil have det hele med. Heldigvis så jeg serien under forhold, hvor jeg kunne spole tilbage, hvis det gik for stærkt.

Det er et par bemærkelsesværdige skuespilpræstationer i serien. Sam Waterston er fremragende i rollen som Chales Skinner, der er tv-stationens øverste leder og Will McAvoys chef.

Jane Fonda i birolle

Ligeledes har Jane Fonda en birolle i serien, som bestyrelsesformand og ejer af tv-stationen. Det er utroligt, hvor meget hun kan fylde i serien, selv om hun ikke er med mange minutter i løbet af seriens første sæson. Men hun spiller selvfølgelig også en central person i serien udvikling – og så er hun selvfølgelig rigtig god.

I afsnit 10 – afslutningen på første sæson – bliver en række løse ender fra seriens start bundet sammen, og serien står derfor som en helstøbt helhed. 

Serien er produceret af selskabet HBO, der står bag flere af de senere års store tv-successer som f.eks Sopranos, The West Wing, Girls og Games of Thrones (med danske Nikolaj Coster-Waldau i hovedrollen).

Frank Helbo