Østjyderne er blevet gladere for Århus Stiftstidende på ugens hverdage. Til gengæld er avisens søndagsoplag faldet kraftigt. Det viser det seneste oplagstal, der er offentliggjort i dag af Dansk Oplagskontrol.
I de første seks måneder i år har avisen solgt 18.982 aviser i dagligt gennemsnit på hverdage. Det er en fremgang fra 17.635 aviser i samme periode sidste år. Det svarer til en fremgang på 7,6 procent.
I forhold til salget i 2012 er fremgangen endnu højere. Dengang blev der solgt 16.604 i gennemsnit på hverdage.
Stor fremgang
Det er første gang i flere år, at den lokale avis i Aarhus har været i stand til at vise en tilsvarende stor fremgang på hverdagsoplaget.
Derimod er avisens søndagsoplag faldet kraftigt. Det ligger nu på 18.971 aviser hver søndag. For et år siden var det tilsvarende tal 21.615. Det svarer til en tilbagegang på 12,2 procent.
Det nye oplagsoplag vil muligvis styrke Berlingske Medias forsøg på at sælge den lokale avis, der har været udbudt til salg siden foråret. Faldet i søndagsoplaget – der nu er en lille smule lavere end hverdagsoplaget – kan dog trække i den modsatte retning.
Ingen købstilbud
Der var imidlertid ikke kommet nogle bud på Aarhus Stiftstidende, da en frist for at aflevere et købstilbud udløb den 1. juli. Avisens ledelse udtalte dog til TV2 Østjylland dengang, at der efter sommerferien stadig skulle forhandles med interesserede købere.
For få dage siden oplyste mediawatch.dk, at der er kommet et konkret bud på Århus Stiftstidende, men at det bud er blevet afvist af bestyrelsen for den engelske kapitalfond Mecom, der ejer Berlingske Media.
Den rigtige pris
I den forbindelse antydede chefredaktør og administrerende direktør for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, at det ikke er sikkert, at de lokale aviser vil blive solgt, hvis ikke det kan ske til den rigtige pris.
Samtidig oplyste hun, at forsøget på at sælge Århus Stiftstidende fortsætter.
Journalisternes tillidsmand på Århus Stiftstidende, Morten Svith, siger til journalisten.dk, at det ikke kommer bag på journalisterne, at salgsprocessen er en langstrakt affære.
– Vi har ikke forventet, at der ville komme en afklaring på salgsprocessen på den her side af nytår, siger han til journalisternes fagblad.
PS: Ovenstående viste sig senere at bygge på en fejl hos Dansk Oplagskontrol. Læs mere her