Aarhus Stiftstidende har tabt 69,8 procent af trafikken på avisens hjemmeside siden den i november begyndte at opkræve abonnement for at besøg nyhedsmediet på nettet. Det fremgår af de nyeste trafiktal fra organisationen Danske Medier.
I oktober 2012, der var den sidste hele måned, hvor alle kunne gå ind på siden gratis, blev der klikket 2,7 millioner gange på stiften.dk i løbet af måneden. I december, der var den første hele måned med betaling, var der ca. 833.000 der benyttede sig af muligheden.
Det er imidlertid svært at opgøre den økonomiske betydning af nedgangen, da avisen ikke oplyser, hvor mange der har købt abonnement kun til hjemmesiden efter der blev indført betaling.
Økonomi
De solgte abonnementer er på plussiden i en økonomisk opgørelse, mens de annoncører, der betaler for hvert klik, tæller negativt i det samlede regnskab over økonomien ved overgangen til betaling for hjemmesiden.
Det koster 99 kr. om måneden at se med på Stiftens hjemmeside.
Udover de personer, der betaler for at bruge hjemmesiden, kan abonnenterne på papiravisen også bruge hjemmesiden – uden at betale ekstra. De er de to grupper – og muligvis også medarbejderne på avisen – der står bag trafiktallet på 833.000 i december.
I mediebranchen måler man også trafik på antallet af forskellige brugere, der har besøgt en hjemmeside i løbet af en måned – såkaldte unikke brugere – og det samlede antal gange brugerne har besøgt hjemmesiden. Her har tilbagegangen været henholdsvis 46,0 procent og 63,3 procent.
Større fald i Randers
På Randers Amtsavis, der er ejet af Berlingske Media ligesom Aarhus Stiftstidende, er nedgangen i antallet af klik væsentligt større. Her er nedgangen på 85,7 procent. I oktober sidste år var der 1,4 millioner klik i løbet af måneden, mens tallet var faldet til cirka 209.000 i december.
Randersidag.dk havde i december måned 76.169 besøg, mens Amtsavisen.dk havde 98.609. Umiddelbart er de to målinger ikke sammenlignelige, da de er foretaget efter to forskelige metoder. Randeridag.dk er ikke medlem af organisationen Danske Medier.
Heller ikke i Randers bliver der oplyst noget om hvor mange, der betaler et selvstændigt abonnement for at bruge Randers Amtsavis’s hjemmeside.
Spænding
I de to mediehuse vil man med spænding se frem til de kommende måneders trafikmålinger.
Et yderligere fald kan betyde, at strategien er slået fejl, mens en stigning kan være en indikation af, at det er lykkedes aviserne at sælge internetabonnementer til kunderne.